Brieven van een ongelovige 4

Beste Jan,

Bedankt voor je laatste brief. Ik moet toegeven dat je uitleg interessant is. Toch vroeg ik me iets af.

Volgens jou is God alwetend. Dat wil dus zeggen dat Hij alles weet wat er gaat gebeuren. Hij ziet de toekomst en weet precies dat iemand als Hitler zoveel slechte dingen gaat doen. Dat wordt bevestigd als je kijkt naar de profetieën uit het Oude Testament met betrekking tot wat jij ‘de Eindtijd’ noemt. Deze voorspellen verschrikkelijke dingen, veelal veroorzaakt door de mens zelf. Als God alles weet, dan weet Hij toch zeker ook wie er goede en wie er slechte keuzes gaat maken? Had Hij in Zijn wijsheid dan niet beter alleen die mensen kunnen scheppen van wie Hij al wist dat ze ‘goed’ zouden zijn. Alle slechteriken had hij gewoon weg kunnen laten en dan was het hele probleem in een keer opgelost. Het is misschien wat filosofisch, maar ik ben toch benieuwd naar je antwoord.

Groet,
Roy

Beste Roy,

Bedankt voor je brief.
Het eerste waar ik aan moest denken toen je het had over de mensen die ‘goed’ of ‘slecht’ kiezen is de vraag wie er eigenlijk ‘goed’ is en wie ‘slecht’?

Als ik naar mijzelf kijk zul je moeten toegeven dat ik niet altijd zo ‘goed’ bezig ben geweest. Je kent mijn geschiedenis en dat ik nogal wat ‘slechte’ dingen heb gedaan voordat ik tot het geloof kwam. Ik denk ook aan de boef die naast Jezus werd gekruisigd, maar om genade vroeg. Hier was een man die een hele geschiedenis van slechtigheid met zich meedroeg, en ongetwijfeld een spoor van vernieling en ongeluk achter zich liet, maar uiteindelijk toch het paradijs binnenging.

Weegt die ene stap van geloof aan het eind van zijn leven op tegen al die rottigheid die deze man veroorzaakt had in het leven van anderen?

Dat is moeilijk in te schatten, maar het laat zien dat niets in het leven alleen maar zwart of wit is. Stel je voor dat God had besloten om mij maar niet geboren te laten worden omdat ik behoorlijk wat mensen pijn heb gedaan door mijn zelfzuchtige houding voordat ik geloofde en omdat ik heel wat meer slechte dan goede keuzes heb gemaakt in mijn leven.

En wat betekent het eigenlijk dat God alles weet? Traditioneel zou je denken dat als God alles weet, Hij ook precies weet wat ieder mens gaat doen en welke mensen op een ‘goede’ manier de finishlijn halen en welke op een ‘slechte’ manier. Maar eigenlijk komt dat beeld niet overeen met het begrip ‘vrijheid’.

Laat ik voorop stellen dat het met ons aardse verstand vrijwel onmogelijk is om te bevatten hoe het precies zit. Daarom vraagt God ons ook om Hem te vertrouwen. Dat is de essentie van het geloof. Je hebt vrede met de overtuiging dat God alles goed met de mens voorheeft. Maar dat is even terzijde.

Weet God precies hoe ieder mens gaat kiezen? Zelfs lang voor die mens die keuzes maakt, en zou Hij ons daarop moeten afrekenen? Misschien wel, maar persoonlijk ben ik daar nog niet zo zeker van. Als God alles weet op de manier waarop jij het bedoelt, dan vraag ik me toch af waarom Jezus soms bedroefd was toen Hij hier op aarde rondliep en het ongeloof van de mensen zag. Hij wist toch al precies wie er wat zou gaan doen?

En waarom staat er in de Bijbel dat de engelen zich verheugen met grote blijdschap als iemand zich tot God bekeert? Dat zou dan toch allang bekend zijn in de hemelse gewesten? Als God al eeuwenlang weet dat een zekere Jantje Visser zich op 3 april 2014, aardse tijd, gaat bekeren is er nauwelijks reden tot blijdschap.

Echte vrijheid betekent dat je je eigen toekomst schept en er verantwoordelijk voor bent. Stel je eens voor dat je als ouder een kind vijf Euro zakgeld geeft. “Het is jouw geld,” zeg je, “Ik wil je volwassen maken en je moet leren om met geld om te gaan. Maar met dit geld mag je niets kopen. Je mag het alleen opsparen voor als je iets nodig hebt!” Maar het kind wil helemaal niet sparen. Het wil suikersnoepgoed kopen en doet het nog ook.

En als de vader uiteindelijk besluit om het kind maar helemaal uit het gezin te zetten omdat het alleen nog maar suikerbeesten wil kopen en opstandig zegt dat het niets wil opsparen, kun je toch moeilijk van ‘vrijheid’ spreken.

Natuurlijk zijn suikerbeesten een verspilling, en was het kind ongehoorzaam. Het was slecht voor zijn tanden ook, waardoor je ook nog eens een dure tandartsrekening krijgt, maar vrijheid brengt risico’s met zich mee en die risico’s moet God ook nemen met ons mensen.
Ik ben benieuwd naar je mening en wens je een fijne dag toe.

Groetjes,
Jan

Download PDF

Laat een bericht achter:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees de nieuwe Oppepper

Thuis of op je werk, een Oppepper maakt je sterk

Klik hier